reklama

Keď je pre štát najlacnejšie nerobiť nič

Ja osobne s cigánmi problém nemám. Nikdy ma neokradli, nikdy mi nenadávali, dokonca si ani nepamätám prípad, že by som nejakému odmietal dať prácu, alebo mu inak pomôcť. Za seba teda musím skonštatovať, že to asi musí byť celkom príjemná partia ľudí. Sľubujem, že hneď, ako stretnem prvého cigána, dám vám vedieť, či som nezmenil názor.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Možno vám to príde až neskutočné, ale naozaj si nespomínam, že by som niekedy videl cigána v mojej blízkosti. Aj preto moje liberálne názory nemalo čo naštrbiť. Som zarytý odporca rasizmu, xenofóbie, nacionalizmu a podobných nechutností. Dlhodobo odsudzujem násilie páchané na občanoch tmavšej pleti, hlavne ak hovoríme o organizovaných skupinách.

Čo však náhoda nechcela, v poslednom čase som si k rozhovorom sadol s ľudmi, ktorých sa táto problematika priamo týka. S otvorenými ústami som načúval niektorým príbehom. Na každé moje: "Veď ste mali...", som dostal rovnakú odpoveď: "Samozrejme, to sme skúšali..."

Dlho mi tieto príbehy behali hlavou a tak som si začal o tejto problematike viac čítať a pýtať sa ľudí v mojom okolí, najmä tých mimobratislavských. Prvé, čo som zistil je to, že my v Bratislave o tejto rómskej problematike vieme úplné hovno.

Ok, je to tak, povedal som si, zistím si ešte viac, budem sa pýtať, čítať, zisťovať. Ako je možné, že to nikto nerieši? Sú naozaj všetci takí hlúpi?

Nezačnem opisovať žiadny konkrétny prípad, veď sú ich plné noviny. Skúsim len pomenovať niektoré veci pravými menami, tak ako mi to môj sedliacky, aj keď bratislavský, rozum káže.

Obrátený rasizmus sa skloňuje vo všetkých pádoch. Som si istý, že kým budú hlasy neprispôsobivých smerom do Bruselu hlasnejšie, ako hlasy nevinných obetí, nikdy sa situácia nezmení. Preto sa pýtam, ako je možné, že vzdelanejšia väčšina si nenájde spôsob, ako prekričať nevzdelanú menšinu? Myslel som smerom do Bruselu, nie na ulici s palicami.

Pri jednom rozhovore zo mňa vypadla veta, ktorú s odstupom času síce nepovažujem za hlúpu, ale minimálne za nedomyslenú. Z úst som totiž vypustil niečo o tom, že by som dal cigánom sociálne dávky až po odpracovaní určitého počtu hodín vo verejnoprospešných službách, a že sa divím, prečo to do dnes nikto tak nespravil. Keď som sa nad tým neskôr zamyslel, povedal som si, že v tom musia byť asi háčiky, veď ja som určite všetku múdrosť nepojedol a nech si myslíme o politikoch čokoľvek, zase toto by ich muselo napadnúť už dávno. A vraj aj napadlo, a vraj sa vyriešilo aj to, že keby to platilo pre všetkých, tak by to vlastne ani rasistické nebolo. Tak prečo teda nie? To som sa zrozumiteľne nedozvedel.

Ale zamyslel som sa sám. Predstavil som si zákon, kde každý neprispôsobivý občan, čo nechce pracovať, musí odpracovať 5 dni, čiže 40 hodín verejnoprospešných prác. Hneď prvé, čo som si nevedel predstaviť bolo, ako sa dá tlupa povedzme 10 - 20 ľudí, ktorí nechcú pracovať, zorganizovať a donútiť k práci. A kto by to robil? No dobre, dajme tomu, že toto by sa už nejako podarilo a cigánik je odfajknutý aj na prezenčke. Ale ako ho skutočne donútiť robiť? Ľudské práva, na ktoré sa veľakrát odvolávajú platia pre všetkých. Takže podľa môjho názoru, by tam bola hneď minimálne polovica osadenstva chorá a urýchlene by potrebovala lekársku pomoc a druhá by utiekla aj s lopatou. Kto by robil záverečné hodnotenia? Kto by posudzoval, či si splnili, to čo mali? Ak by sme chceli zaručiť objektivitu, tak by asi bola potreba vyčleniť jedného človeka na troch rómov na týždeň, čo znamená cca 12 rómov na mesiac. A samozrejme bez rizikového príplatku by to dobrovoľne robiť nikto nešiel. Neviem presné číslo, ale každopádne by sa nám tie práce predražili. Okrem toho, bolo by treba potrestať tých, čo ukradnú lopatu. Takže je tu hneď práca polície a prokuratúry. A aj keď zoberieme ideálny prípad a podarí sa nám ich dostať rýchlo za mreže, zase ich pobyt stojí peniaze nás, daňových poplatníkov. Nehovoriac o tom, že na uliciach ostanú nezaopatrené deti, ktoré začnú kradnúť, čo sa dá, alebo sa o ne bude musieť postarať štát, čiže my, za naše peniaze. Rodičia v base a decká v decáku by podľa mňa stáli viac, ako prídavky na túto rodinu. Nech som sa na to začal pozerať z akéhokoľvek pohľadu, tak momentálna situácia je pre štát asi najlacnejšia. Nevravím, že najsprávnejšia.

Naozaj tu nechcem nikoho búriť, a ako som písal, prd tomu rozumiem, nakoľko som to nezažil. Ale možno práve to mi dodáva potrebný nadhľad. Počul som aj o slušných rómoch a o neprispôsobivých bielych. Ale to je na iný článok.

Ja si teraz len sadnem, priznám si, že tak, ako politici, som na nič rozumné neprišiel a začnem rozmýšľať, či niektorý z radikálnych návrhov by predsa len nebol riešením otázky, ktorá sa ma až tak netýka. Alebo to nechám tak. Alebo sa namažem krémom na boty, dám výpoveď, prestanem podnikať a začnem naplno zneužívať výhody, ktoré mi ponúkne štát a vy, daňoví poplatníci. Každé dva roky vybývam nejaký pridelený byt a budem hlučne čakať, kým mi pri dverách nezaklope pán s puškou a modrými protihlukovými chráničmi uší.

Naozaj v tejto téme len tápam, ale v jednom som si istý. Ak ako spoločnosť neprikročíme k zodpovedným riešeniam, tak sa staneme svedkami tých najradikálnejších riešení v podaní jednotlivcov a neskôr aj skupín. Ak nebudeme situáciu riešiť ako spoločnosť, poskytujeme tak nielen dôvod, ale aj výhovorku pre násilnú tresnú činnosť, čím sa sami dostávame na úroveň porazených...

Marian Sevcik

Marian Sevcik

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Namyslený mizantrop škatuľkujúci ľudí, ukrytý v maske vtipného a pohotového pohoďáka. Potrebuješ si pokecať? Nie som tu pre Teba!Som štipľavý a ironický aj pri rozhovoroch s ľuďmi, ktorých nepoznám, z čoho pramení veľa nedorozumení a urazených pohľadov. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu